Tokyo Marathon 2015 – Løpeglede igjen!

Big Six in Japan – fjerde løp av seks

tokyomarathon20152

Når man har bestemt seg for å løpe de seks store maratonløpene i verden, The Big Six Marathon Majors, så kommer  etterhvert turen til Tokyo marathon.  Det er det løpet som jeg har gledet meg mest til fordi jeg har vært opptatt av japansk kultur og Tokyo virket som en utrolig spennende by. Jeg kjøpte billett gjennom Springtime Travel som arrangerer løpereiser rundt om i verden.  Den andre måten å gjøre det på er å delta i et lotteri der det er ca. 10% sjanse for å få startnummer.  Trekningen er ca. et halvt år i forveien.  Det er jo litt stress med å ordne alt sjøl: flybilletter, hotell, sightseeing, buss til start og fra målområdet og man går glipp av det sosiale ved å være på tur hvis man ikke reiser en gjeng sammen.  Det blir nok en god del dyrere, men fordelene er mange for de som overlater alt til reisearrangøren.

Flyreisen og mangel på søvn

Jeg reiste fra Tromsø kl. 08.30 med SAS 18. februar og landet i Tokyo 19. februar 10.40 (Japansk tid + 8 timer).  Det ble ikke så mye søvn på den 11 timers reisen fra København til Narita flyplass i Tokyo. Deretter ble vi kjørt direkte til startnummermessen (Expo’en) og deretter rett til hotellet. Hotellet ligger i en bydel som heter Shinjuku rett ved starten til maratonløpet.  Starten går klokka 01.10 på natta norsk tid, så det er nødvendig med noen dager til å justere døgnrytmen.  Hvis man skal tilpasse dette i Norge, så må man legge seg kl. 18 på ettermiddagen og stå opp ved midnatt.  Det fristet ikke.

Sightseeing i Tokyo

24.02.2015 - 10

Her er jeg ved porten til den shintoistiske tempelparken Meiji Shrine Park

24.02.2015 - 19

Utsikt fra Tokyo Government Building

24.02.2015 - 11

Kvalitetssushi i Ginza

Det første kvelden var i opp i Tokyo Government Building rett ved hotellet for å få en oversikt over de forskjellige bydelene. Det var en veldig fin utsikt derfra og vi kunne se Mount Fuji i vest. Bygningen er 242 meter høy og observasjonsetasjen ligger på 202 meter. Det er gratis og en veldig fin måte å få oversikt over Tokyo på.  Senere på kvelden møttes vi på hotellet til felles middag.  Neste dag gikk turen til Meiji Shrine Park (tempelpark), The Imperial Palace, Tokyo Tower og Ginza som er et handlestrøk.  Det ble tid til å smake på Kobe Beef og Kvalitetssushi.  Deretter var det tid for å ta Tokyo Subway, fra Ginza til Shinjuku.  Det gikk greit med telefonapp og gode forklaringer på engelsk.  Japanere er virkelig gode hjelpere hvis du spør og følger deg gjerne til stasjonen.  Lørdagen var roligere og jeg prøvde fotmassasje og spiste god mat på en av de mange restaurantene i nærheten.  Det er litt viktig at det ikke blir for mye gåing dagen før.

Opplevelsen av løpsdagen

Å løpe maraton i Tokyo er på mange måte er særegen opplevelse. For meg med det en veldig fin opplevelse.  Jeg tror jeg kan dele inn de forskjellige maratonopplevelsene i to grupper.  De smertefulle som jeg setter på kontoen for mental trening.  Det kan enten være en skade som har blitt forverret eller oppstått i løpet, eller det kan være at man begynte for hardt og må lide seg gjennom andre del av løpet.  Den andre typen er flytopplevelsene, der største delen av løpet oppleves balansert og man ligger akkurat på rett sted når det gjelder fart og intensitet.  Disse løpene avsluttes ofte fortere enn første del eller så får man en kort periode med smerte på slutten.  Tokyo var definitivt en flytopplevelse.  Jeg holdt jevn fart fra start til omtrent 35 km.  Særlig fasen mellom 20 km og 30 km opplevdes som flyt.  Jeg  lå på grensen og balanserte.  Jeg visste at dette kom til å gå bra.  Da blir de siste 4 km med kramper i hamstringen uvesentlig i forhold til løpsopplevelsen.  Jeg hadde en ukomplisert plan:  å holde ei fart rundt 5 min pr km. Og innta litt drikke og gel hver 5 km i løpet.  Det enkle i planen gjør at man kan bruke oppmerksomheten på å ta inn folket og byen: å oppleve rammen rundt løpet.  Det var mye publikum langs løypa og jeg fikk et veldig positivt inntrykk av japanerne.  Det var mange artige små opplevelser. Man legger jo merke til løpere fra forskjellige nasjoner og utveksler litt informasjon.  Denne gangen fikk jeg en del tilrop på grunn av t-skjorte med NORWAY skrevet på forsiden og flagget foran og bak. Jeg løftet hånden som svar, snudde meg av og til.  Noen ganger var det nordmenn som ropte.  Andre gang kastet jeg capsen til ei jente som ropte: Go Norway!  Det var artig å legge merke til løpestiler, t-skjorter, pusting og pesing.  Det ligger der som bilder man kan ta fram.  Spesielt de løperne som man løp sammen med i lang tid.

24.02.2015 - 9

Kvelden før legges bekledningen ut på senga tradisjonen tro.

24.02.2015 - 7

Like før start med hettegenser og regnponcho. Lett duskregn og fire grader

24.02.2015 - 6

Strålende fornøyd etter målgang i den store mottakshallen

Løpet startet i Shinjuku ved hotellet der vi bodde.  Det var lang og kald ventetid før starten.  Jeg hadde heldigvis en gammel hettegenser og en caps jeg skulle kaste rett før start.  Det var ca. 5 grader og litt lett duggregn i lufta. Resten av klærne ble levert i en pose og ble fraktet til målområdet 45 min før start. Vi stod nok veldig lenge stille før start og det var dårlig med oppvarming og informasjon.  Kontrasten var stor til etter løpet som absolutt var det beste jeg har opplevd.  Utrolig velorganisert og gjennomtenkt!  Det var enkelt å ta shuttlebuss tilbake til hotellet siden vi hadde billett på forhånd.  Det tok ca. 40 minutter.  Det var godt å ligge i badekaret med en boks øl og tenke på den fantastiske løpsopplevelsen.  Senere på kvelden ble det fellesmiddag og skybar øverst i Keio Plaza hotel.

Her sitter jeg i Skybaren på Keio Plaza Hotel etter Tokyo marathon

24.02.2015 - 2

Cosmopolitan inntas med utsikt over Tokyo der løpet gikk

En liten digresjon – Haiku

Jeg har i mange år vært opptatt av japansk haiku.  Det er et trelinjers lite dikt som har en lang tradisjon i Japan.  Siden 2010 hatt en Twitterkonto der jeg skriver engelske haiku.  Gjennom årene har jeg fått en japansk oversetter.  Det var utrolig hyggelig å treffe Takeshi og spise lunch et par timer og diskutere haiku og livet generelt.

marathontraining

the mountains are changing

from white to green

Hakeshi’s translation to japanese:

マラソンす 山の白さが移り青

Litt fakta om løpet

Dette innlegget ble publisert i Løpeblogg. Bokmerk permalenken.